יום שלישי, 15 במרץ 2016

תוכנית אפולו - פרופיל משימת אפולו - ההנמכה והנחיתה על הירח - הנמכת המסלול



שלב זה כונה בטרמינולוגיית נאס"א בראשי התיבות DOI - ‏Descent Orbit Insertion.
 
בשלב זה של המשימה הונמך מסלול רכב הנחיתה מ-110 ק"מ ל-15 ק"מ בלבד מעל לירח, תוך הפיכת המסלול המעגלי למסלול אליפטי (110 × 15 ק"מ). הנמכת המסלול איפשרה לרכב הנחיתה לנחות על הירח תוך שימוש בכמות המינימלית האפשרית של דלק. גבול ה-15 ק"מ נבחר כדי שבעת נחיתת ה-LM לא היה חשש שיאזל הדלק.
 
עד לאפולו 12 בוצע התמרון באופן הבא: מפקד המשימה וטייס רכב הנחיתה נכנסו אל רכב הנחיתה וסגרו את הצוהר מאחוריהם, בעוד טייס תא הפיקוד נשאר בתא הפיקוד, בו הוא צפוי לחכות לחבריו שיחזרו מהירח. לאחר אתחול מערכות רכב הנחיתה ובחינת מערכותיו, ניתק ה-LM מה-CSM והחל להתרחק ממנו. כשהיה במרחק של כמה מאות מטרים (וכחצי הקפה מההיפרדות) הופעל מנוע ה-LM והמסלול שונה.
החל מאפולו 14 בוצע התמרון על ידי המנוע הראשי של ה-CSM, לפני שה-LM נפרד ממנו, כלומר ה-CSM שינה גם הוא את מסלולו, וכך נחסכה כמות גדולה של דלק מה-LM. במשימות אלו ה-LM נפרד רק לפני תחילת שלב ההנמכה הממונעת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה