יום רביעי, 3 בפברואר 2016

חיים מחוץ לכדור הארץ - מהי עמדת היהדות לגבי חיים בעולם החיצון?



שאלה:
 
מה דעת היהדות והתורה לגבי חיים בעולם החיצון? האם ישנם או היו חיים אחרים בכוכבים אחרים? (לא עקרוני)
 
תשובה:

ההלכה אינה מתייחסת לחייזרים, התורה אינה מזכירה את קיומם, ואין במסורת ישראל עמדה נחרצת בשאלת קיומם או בטלותם של חיים מחוץ לכדור הארץ. מבחינה זו, פתרון שאלה זו בכלים הלכתיים יידרש להמתין למפגש הקונקרטי עם תופעה מסוג זה, אם בכלל זה יקרה.

עם זאת, יש להעיר שמחשבת היהדות, ובמיוחד זו הקשורה בקבלה, רואה את העולם מלא חיים, הרבה מעבר לנשקף לעיני בשר.

יש מחלוקת במחשבת ישראל בשאלת האנתרופוצנטריות של האדם ביקום. במקרא ובדברי חז"ל ניתן למצוא התייחסויות לכאן ולכאן, ושאלה זו הולידה דיונים מרתקים מימי התנ"ך ועד ימינו. בעלי המחשבה שנטו לצד הקבלה, ראו את האדם כבריה המרכזית ביקום, בעולם ובכל העולמות האפשריים. תפיסה זו מטילה על האדם אחריות מוסרית כבירה לשלום העולמות כולם. הרמב"ם במורה הנבוכים ואחרים בעקבות הפילוסופיה, ראו את האדם כיצור הנכבד מכל היצורים ש "תחת גלגל הירח" ותו לא. מלאכים (במידה והם קיימים בכלל), גלגלים ויצורים עילאיים אחרים נמצאים גבוה מעל האדם בהיררכיית הברואים, וטוענים שעצם המחשבה שהאדם הוא מרכז הבריאה גורמת לקשיים לוגיים ומוסריים (מורה נבוכים חלק ג פרק יב).

השאלה המעניינת היא מבחינת מחשבת ישראל והחינוך הדתי בזמננו, אינה קיומם האובייקטיבי של חייזרים היכן שהוא ביקום, אלא קיומם כנרטיב מרכזי בתרבות הסובבת אותנו. שאלה זו נוגעת לברור התפקיד ומערכות היחסים בין ההיגיון לדמיון בעולמו של עובד ה', בספרות, בתרבות, בעולם התקוות והדאגות החברתיות והאנושיות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה